ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Tuesday 9 October 2007

SAYANGNYA ALLAH KEPADA WANITA

Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan merata-rata bukan?. Itulah ibaratnya seorang wanita.

Wanita wajib taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya tiga kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?.

Wanita menerima harta warisan lebih sedikit dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suami, manakala lelaki menerimanya, perlu menggunakan harta tersebut untuk isteri dan anak-anaknya.

Wanita bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala malaikat dan seluruh makhluk Allah dimuka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid.

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan bertanggungjawab atas empat wanita iaitu isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Seorang wanita pula, tanggungjawabnya dibebankan kepada empat orang lelaki iaitu suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga yang disukainya cukup dengan empat syarat sahaja iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadan, taat kepada suami dan menjaga kehormatannya.

Seorang lelaki perlu pergi berjuang di jalan Allah, tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berjuang di jalan Allah tanpa perlu mengangkat senjata.

Subhanallah, demikianlah sayangnya Allah kepada wanita, bukankah begitu?.

1 comment:

Anonymous said...

tulisannya bagus dan menarik, semoga kita bisa menunaikannya.
thanks

akram
turin, italy