ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Saturday 15 September 2007

ANDAINYA INI RAMADAN TERAKHIR

Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tentu siangnya aku sibuk berzikir, tentu aku tak akan jemu melagukan syair rindu, mendayu dan merayu kepada-Nya Tuhan yang satu.


Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tentu solatku akan aku kerjakan di awal waktu, solat yang dikerjakan sungguh khusyuk lagi tawadhu', tubuh dan kalbu bersatu memperhambakan diri mengadap Rabbul Jalil dan menangisi kecurangan janji, "innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin" [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam].


Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tidak akan aku sia-siakan walau sesaat yang berlalu, setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja, di setiap kesempatan juga masa yang terluang, alunan Al-Quran bakal aku dendang dan bakal aku syairkan.


Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tentu malamku aku sibukkan dengan bertarawih, berqiamullail dan bertahajjud, mengadu, merintih dan meminta belas kasih, "sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-Mu, tapi aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-Mu"


Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tentu diriku tak akan melupakan mereka yang tersayang, mari kita meriahkan Ramadan, kita buru...kita cari...suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan.


Andai aku tahu ini Ramadan terakhir, tentu aku bakal menyediakan zahir dan batin, mempersiap diri rohani dan jasmani, menanti-nanti jemputan Izrail, di kiri dan kanan, lorong-lorong redha Ar-Rahman.


Duhai Ilahi, andai ini Ramadan terakhir bagiku, jadikanlah ia Ramadan yang paling bererti, paling berseri menerangi kegelapan hatiku, menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi, semoga bakal mewarnai kehidupanku di sana nanti.


Namun teman, tak akan ada manusia yang bakal mengetahui, apakah Ramadan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya, yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha, bersedia dan meminta belas dari Nya.


Andai benarlah ini Ramadan terakhir buat diriku MAAFKANLAH SEGALA KESALAHAN YANG PERNAH AKU LAKUKAN TERHADAP KALIAN SEMUA.



No comments: