ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Wednesday 5 September 2007

TEMU JANJI LAGI....

Pagi tadi pergi Hospital Pusrawi untuk pemeriksaan bulanan. Sebenarnya minggu lepas dah pergi tapi temujanji tersebut di batalkan kerana ketiadaan doktor. Bukan salah Pusrawi tapi salah diri sendiri kerana temu janji sebelah pagi, aku pergi sebelah petang.

Rupa-rupanya setiap hari rabu klinik pakar perbidanan dan sakit puan Pusrawi dibuka separuh hari. Yang ada cuma Dr. Adilah Ahmat dan Dr. Habibah sahaja. Tetapi mereka tidak menerima patient doktor lain.

Berbalik cerita jumpa Dr Daud pagi tadi. Kandunganku masuk minggu ke 36. Kandungan gula dan tekanan darah normal. Yang jadi masalah adalah berat badan. Asyik-asyik berat badan yang jadi masalah. Untuk bulan ini berat badanku meningkat 3.8 kg. Kata doktor kerana pertambahan berat bayi sekali.

Kalau mengikut rekod, berat badan sekarang cuma kurang 200g sahaja daripada masa mengandungkan Aisyah dulu. Mengikut anggaran doktor bayiku sekarang sekitar 3.5kg. Harap-harap masa bersalin nanti tidak mencapai berat Aisyah 4.5kg.

Daripada imbasan 3-G kalau bulan lepas pipinya tak berapa tembam tapi hari ini pipinya nampak semakin `labuh’. Mungkin macam Aisyah juga. Dr. Daud kata jangan risau memang anak-anakku ditakdirkan besar-besar.

Bila sudah masuk bulan terakhir, badan rasa semakin tak larat. Nak membongkokpun dah tak dapat. Kandungan dah mula turun ke bawah. Kaki pula asyik cramp. Barulah aku tahu betapa besarnya pengorbanan seorang ibu mengandung dan melahirkan seorang anak.

Aku juga sekarang sedang memilih nama untuk anakku yang ke 7 ini. Sebenarnya aku berkenan nama Ali sekiranya anakku lelaki dan Fatimah sekiranya perempuan. Kerana doktor telah mengesahkan anakku kali ini perempuan, aku bercadang untuk menggabungkan dua nama tersebut dan nama moyang sebelah ayahnya menjadi Rosalimah Fatimah.

Semoga apabila besar kelak dia akan menjadi sehebat Ali bin Abi Talib dan Fatimah binti Rasulullah. Amin.

Sekian, jumpa lagi.

No comments: