ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Friday 7 September 2007

KENAPA PERLU KREATIF?

SATU pertandingan golf antarabangsa telah diadakan di ibu negara. Seorang pemain golf profesional baru saja membuat pukulan yang baik sekali dimana bola jatuh tidak jauh daripada lapangan hijau.

Ketika dia menghampiri bola tersebut di dapati ianya secara tidak sengaja telah termasuk di dalam bekas pembungkus makanan yang mungkin telah di buang oleh para penonton.

Fikirannya menjadi buntu. Bagaimana dia harus memukul bola tersebut dengan baik?

Peraturan pertandingan dengan jelas menyatakan sekiranya dia mengeluarkan bola tersebut daripada bekas pembungkus makanan, dia akan dikenakan penalti. Manakala sekiranya dia memukul bola tersebut bersama bekas itu, sudah tentu pukulannya tidak akan menepati sasaran.

Apa yang harus di lakukannya? Fikirannya ligat berfikir.

Ramai pemain sebenarnya telah mengalami keadaan sedemikian. Kebanyakkannya memilih untuk mengeluarkan bola dari bekas pembungkus makanan tersebut dan sanggup dikenakan penalti. Kemudiannya mereka bertungkus lumus berkerja keras untuk menutup penalti tersebut.

Tetapi ada juga yang memilih untuk memukul bola tersebut bersama-sama dengan bekas pembungkus makanan walaupun mereka sedar risikonya terlalu besar. Pemain-pemain seperti ini selalu berfikir mereka tidak mempunyai pilihan lain dan itulah satu-satunya pilihan yang mereka ada.

Pemain professional ini tidak memilih untuk di kenakan penalti dan dia juga tidak memilih untuk mengambil risiko. Sebaliknya dia mengeluarkan lighter dari poket seluarnya dan membakar bekas pembungkus makanan tersebut. Setelah bekas itu habis terbakar barulah dia memukul bola tersebut ke sasaran.

Daripada cerita ini kita dapat lihat bagaimana pemain tersebut menggunakan kreativitinya untuk menyelesaikan masalah dan seterusnya mencapai kemenangan.

Ramai diantara kita selalu menganggap masalah sebagai hukuman dan memilih untuk menerima hukuman tersebut.

Dan ada juga yang mengambil risiko dengan sanggup melakukan kesalahan kerana masalah-masalah yang di hadapi.

Tetapi terlalu sedikit yang berfikir secara kreatif untuk menyelesaikan masalah-masalah tersebut.

Oleh itu kita perlu kreatif supaya tidak melakukan kesalahan dan juga tidak mengambil risiko di dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

No comments: