ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Tuesday 11 September 2007

INIKAH PERJUANGAN YANG KITA CARI?

SEPERTI yang dilaporkan oleh media masa hari ini, satu rusuhan telah berlaku di Batu Burok dan Jalan Sultan Mahmud, Kuala Trengganu yang mengakibatkan empat anggota polis dan dua perusuh cedera. Ianya juga telah menyebabkan kerosakan harta benda awam yang dianggarkan bernilai RM1 juta.

Seperti yang dilaporkan juga seramai 23 perusuh telah di tahan kerana membaling batu, botol, kayu dan bom api ke arah anggota polis serta merosakkan harta benda awam termasuk membakar jalur gemilang.

Perkara ini di katakan berlaku selepas pihak polis mengarahkan orang ramai bersurai daripada menghadiri perhimpunan haram yang dianjurkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Apabila saya mendengar berita ini, saya merasakan seolah-olah sedang berada di Palestin. Jarang sekali perkara sebegini berlaku di negara kita. Lebih-lebih lagi di negeri pantai timur yang kaya dengan adab sopan dan kuat pegangan agamanya.

Saya seperti tidak percaya. Sesudah 50 tahun kita merdeka masih ada lagi segelintir rakyat kita yang tidak menghargai kemerdekaan dan masih di jajah mindanya. Merusuh bukan cara kita, sebaliknya kita di didik dengan sistem demokrasi yang memberikan hak kepada setiap individu masyarakat memilih corak pemerintahan yang di sukai.

Kita seharusnya tidak meniru saudara-saudara kita di Palestin dan Iraq. Mereka berhadapan dengan musuh yang nyata tetapi sebaliknya kita di sini hidup di dalam aman dan sejahtera.

Ingatlah kemakmuran yang kita kecapi hari ini bukanlah hasil yang diperolehi di dalam sekelip mata tetapi telah di perjuangkan oleh nenek moyang kita sejak zaman berzaman. Oleh itu kita sebagai generasi pewaris seharusnya mengekalkan keamanan yang kita kecapi ini.

Janganlah melakukan perkara-perkara yang merugikan negara, sebaliknya sama-samalah kita berjuang menaikkan martabat bangsa di persada dunia.

Kekerasan bukanlah cara kita berjuang. Lihatlah bagaimana negara kita mencapai kemerdekaan. Bukankah ianya kita perolehi dengan kebijaksanaan dan tajamnya mata pena.

Jangan rugikan masa muda kita dengan perjuangan yang sia-sia. Apalah gunanya kita merengkok di penjara kerana memperjuangkan mereka-mereka yang sebenarnya hidup bermewah-mewahan dan tidak pasti hala tuju perjuangannya.

Dan yang lebih penting janganlah biarkan diri kita diperalatkan bagi memenuhi cita-cita mereka yang bernafsu besar tersebut.

2 comments:

Anonymous said...

kena selidik betul2...dengar dua2 pihak..baru adil rasanyee

Anonymous said...

Saya setuju dgn komen diatas!!!
Jika di mahkamah kita ada peguam cara dan peguam bela, barulah juri dapat membuat keputusan dengan adil. Kita juga dikurniakan Allah dengan dua mata untuk melihat dengan jelas, sekiranya kita tutup sebelah mata adakah kita dapat melihat sesempurna dengan dua mata? Fikir-fikirkanlah...