ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Monday 3 September 2007

TERUS MELANGKAH KE HADAPAN

Niccolo Paganini adalah seorang pemain biola yang hebat pada abad ke-19. Dia juga merupakan pemain gitar dan komposer yang terkenal. Persembahannya akan sentiasa di penuhi oleh pemuja-pemujanya.

Pada satu konsert beliau yang diiringi oleh orkestra penuh membuat persembahan di dalam dewan yang penuh sesak. Seperti biasa Paganini memulakan persembahannya yang begitu memukau semua mereka yang berada di dewan tersebut.

Dengan tidak disangka, tiba-tiba tali biolanya putus. Dia menjadi panik dan keringatnya mula mengalir di dahi. Walaubagaimanapun dia tetap juga meneruskan persembahan. Kemudiannya keadaan yang lebih mengejutkan berlaku. Tali biolanya putus satu persatu sehingga meninggalkan hanya satu tali.

Paganini tetap juga meneruskan persembahan. Pemuja-pemujanya yang menyedari keadaan tersebut terus berdiri dan memberikan tepukan bergemuruh. Paganini kemudiannya menyuruh mereka duduk. Mrereka menyangkakan Paganini tidak dapat untuk meneruskan persembahan dengan hanya satu tali.

Paganini kemudiannya menundukkan kepala memberi hormat kepada pemuja-pemujanya dan seterusnya memberi isyarat kepada orkestra yang mengiringinya supaya meneruskan persembahan walaupun biolanya hanya tinggal satu tali.

Dengan bersemangat dia berteriak “Paganini dengan biola satu tali” . Dia meletakkan biolanya kedagu dan terus membuat persembahan sehingga selesai. Pemuja-pemujanya sangat terkejut dan kagum dengan peristiwa tersebut. Walaupun hanya dengan satu tali biola, Paganini masih dapat meneruskan persembahan dengan asyik sekali.

Renungan dari cerita ini adalah hidup ini penuh dengan duri dan ranjau. Berbagai masalah yang sering bermain di fikiran, bermacam kegagalan yang terpaksa ditempuh dan bermacam kekecewaan yang sentiasa mendatangi kita.

Kita pula sering kali terlalu mengkonsentrasikan masa dan pemikiran kita kepada perkara-perkara yang tidak baik tersebut sehingga kita kadang kala berputus asa dan memandang rendah kepada keupayaan diri kita sendiri.

Sebaliknya jadikanlah masalah, kegagalan dan kekecewaan yang hadir di dalam hidup kita sebagai pengajaran dan pelajaran yang berguna untuk kita terus memperbaiki kelemahan diri. Tidak ada manusia yang tidak pernah mengalami perkara-perkara tersebut tetapi kerana ketabahan, mereka akhirnya menjadi orang-orang yang berjaya.

Tidak mengapa sekiranya orang lain memandang rendah kepada diri kita tetapi adalah malang sekali sekiranya kita sendiri yang memandang rendah kepada keupayaan diri kita. Setiap masalah, kegagalan dan kekecewaan sebenarnya tidak akan mengurangkan keupayaan diri kita sebaliknya akan lebih mematangkan kita.

Oleh itu jangan toleh kebelakang lagi. Jangan biarkan diri kita dihantui dengan kisah-kisah silam. Sebaliknya teruslah melangkah ke hadapan dengan penuh ketabahan.

Sekian, jumpa lagi.

No comments: