ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Tuesday 19 June 2007

ABAH MASUK IJN


Hari ini abah akan dimasukkan ke wad Institut Jantung Negara (IJN) untuk menerima rawatan penyakit jantungnya besok. Khabarnya abah belum lagi perlu menjalani pembedahan pintasan pembuluh darah jantung tetapi akan menjalani rawatan angioplasti koronari.

Besok abah akan menjalani angiogram koronori iaitu satu kaedah untuk mendiagnos penyakit jantung. Kaedah ini adalah untuk mengesan bahagian yang tersumbat. Cara yang dilakukan adalah dengan memasukkan tiub keteter ke dalam sistem pembuluh darah jantung sama ada melalui celah pangkal paha atau salur darah pada lengan. Kemudian pewarna akan disuntik melalui keteter ini dan imej pembuluh darah jantung diambil bagi mendapatkan gambaran yang jelas bahagian mana yang tersumbat. Proses ini biasanya mengambil masa setengah jam.

Selepas angiogram dilakukan barulah kaedah rawatan iaitu angioplasti koronori akan dilakukan. Kaedah ini adalah dengan memasukkan satu dawai halus melalui keteter ke bahagian pembuluh darah yang tersumbat. Pada hujung keteter terdapat belon yang boleh dikembangkan untuk menolak plak yang menyumbat pembuluh darah tersebut.

Insya-Allah aku akan sentiasa menemani abah di IJN sepanjang abah berada disana dan aku sentiasa mendoakan semoga abah selamat menjalani rawatan ini.

No comments: