ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Friday 29 June 2007

CERITA SEBUAH JAM

Di dalam sebuah kampung terdapat seeorang pembuat jam yang mahir. Pada suatu hari semasa dia asyik membuat jam dia bertanya kepada jam yang sedang dibuatnya “wahai jam, adakah kamu sanggup untuk berdetik sebanyak 31,104,000 kali dalam masa setahun?.

Mendengar soalan tersebut, jam terperanjat “ ha! mana boleh saya berdetik sebanyak itu!” jawab jam.

Kemudiannya pembuat jam mencadangkan “Bagaimana kalau kamu berdetik 86,400 kali dalam masa satu hari?”

“86,400 kali dalam masa sehari dengan jarum aku yang kecil macam ni, banyak tu, aku rasa tak sanggup” jawab jam dengan penuh keraguan.

“Kalau macam tu, kamu berdetiklah 3,600 kali dalam masa satu jam” kata pembuat jam lagi.

Jam masih tetap ragu-ragu dengan kebolehan dirinya dan menjawab “3,600 kali dalam masa satu jam tu masih banyak, penat saya ”.

Tukang jam masih bersabar dengan kerenah jam dan terus memujuk “kalau macam tu sanggupkah kamu berdetik satu kali untuk satu saat?”

“kalau satu kali untuk satu saat barulah saya rasa sanggup” jawab jam dengan penuh keyakinan.

Oleh itu setelah pembuat jam menyiapkan jam tersebut, maka berdetiklah ia satu kali untuk satu saat. Tanpa disedari ia terus berdetik dan terus berdetik sehingga satu tahun tanpa henti. Ini bermakna ia telah berdetik sebanyak 31,104,00 kali.

Pengajaran daripada cerita ini adalah jangan kita ragu-ragu dengan kebolehan diri dan jangan mudah berkata tidak terhadap tugasan yang diberikan sebelum kita mencubanya dengan bersungguh-sungguh. Ada kalanya kita terasa tugasan yang diberikan terlalu berat tetapi apabila kita telah memulakannya ia akan terasa mudah.

No comments: