ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Friday 27 April 2007

DAULAT TUANKU

26 APRIL 2007

HARI ini seluruh rakyat Malaysia merafat sembah penuh taat setia dan setinggi-tinggi tahniah kepada Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah sempena Pertabalan Sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIII.

Baginda di pilih oleh Raja-Raja Melayu pada mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja ke-208 di Istana Negara pada 3 November 2006 untuk tempoh lima tahun mulai 13 Disember 2006 menggantikan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajudin Syed Putra Jamalullail.

Selepas Sembilan tahun dimasyhurkan sebagai Sultan Terengganu, kini giliran Seri Paduka bersama Raja Permaisuri Agong, Sultanah Nur Zahirah bersemayam di Istana Negara sebagai tonggak serta memayungi 26 juta rakyat Malaysia.

Tuanku Mizan diputerakan pada 22 Januari 1962 di Bandar Kuala Terengganu dan merupakan anakanda kedua dan putera pertama kepada Almarhum Sultan Mahmud daripada tujuh beradik iaitu empat putera dan tiga puteri.

Baginda menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Sultan Sulaiman dari 1968 hingga 1973 dan peringkat menengah di SMK Sultan Sulaiman Kuala Terengganu dari 1974 hingga 1978 sebelum melanjutkan pelajaran di Geelongs Grammar, Melbourne, Australia dari 1980 hingga 1981.

Selepas menghabiskan pengajiannya, Tuanku Mizan menghadiri Kursus Bakal Tentera di Kem Sebatang Karah, Port Dickson, Negeri Sembilan selama tiga bulan sebelum mengikuti kursus tentera PRE SMC (E) 33 di Army School of Languages mulai 2 November 1982 hingga 31 Mei 1983.

Baginda turut mengikuti kursus SMC 33 di Royal Military Academy Sandhurst, England mulai 3 Mei 1983 hingga 9 Disember 1983.

Pada 1 Mac 1984, baginda di tauliahkan pangkat Leftenan Kehormat di Kor Kavalri Diraja sebelum berangkat ke luar Negara untuk menyambung pelajaran di US International University-Europe di London dan memperolehi Ijazah sarjanamuda dalam bidang Hubungan Antarabangsa pada 9 Jun 1988.

Tuanku Mizan mendirikan rumah tangga dengan Raja Permaisuri, Sultanah Nur Zahirah pada 28 Mac 1996 di Kuala Terengganu dan sehingga kini pasangan diraja itu dikurniakan empat cahaya mata iaitu dua putera dan dua puteri.

Dengan pemasyhuran baginda hari ini, rakyat amat bertuah kerana memiliki seorang pemerintah yang mesra, prihatin, berjiwa rakyat serta aktif bersukan.

Kasih baginda kepada rakyat jelata terserlah apabila sentiasa meletakkan soal kebajikan dan kesejahteraan mereka sebagai agenda teratas dalam setiap urusan pentadbiran.

Ditambah dengan keramahan serta sifat lemah lembut, sopan santun dan prihatin Raja Permaisuri Agong, Sultanah Nur Zahirah terutama terhadap soal pendidikan kanak-kanak serta nasib golongan wanita, kasih sayang rakyat terhadap pasangan diraja ini terus mekar dan mengharum.

DAULAT TUANKU.

2 comments:

Anonymous said...

Daulat Tuanku!

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com