ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Thursday 19 April 2007

KENANGAN DI BEIJING

Kenangan ini telah berlalu lebih kurang 10 tahun yang lepas dimana aku, suami dan anak sulong (Rosamirah Insyirah) bersama keluarga Abang Yunus Meeralan iaitu kawan baik suamiku pergi melancong ke Beijing. Gambar diatas adalah semasa kami di Tembok Besar China. Pada masa itu adalah musim sejuk. Suhu di bawah paras beku. Sungai-sungai dan tasik semuanya beku. Aku dapat melihat orang ramai boleh berjalan di atas tasik dan sungai. Sebab itulah di dalam gambar diatas kami semua memakai pakaian tebal dengan sarung tangan dan topeng sekali.

Gambar ini bukan diambil masa musim sejuk tersebut, tetapi inilah gambaran di sekitar Beijing di mana penduduknya menggunakan basikal sebagai pengangkutan utama. Aku rasa menaiki basikal ini merupakan exercise yang bagus kerana aku tidak pernah nampak penduduk mereka yang berperut buncit.

Hotel di sana layananya memang first class. Walaupun hotel tempat penginapan kami cuma 3 atau 4 bintang sahaja tetapi layanan mengalahkan hotel 5 bintang di negara kita. Setiap tingkat hotel disediakan penjaga untuk memberi perkhidmatan kepada kita seperti untuk ambil air panas dan sebagainya. Bilik air di lobi pula mempunyai perkerja yang membuka pintu, membuka paip air dan juga menghulurkan tisu selepas kita menggunakan bilik air tersebut. Tetapi yang peliknya sarapan pagi cuma disediakan pau kosong dengan telur rebus dan juga ikan sungai masin.

Tetapi berlainan sekali dengan tandas awam. Tandas awam yang tidak berbayar, langsung tidak mempunyai pintu manakala tandas awam berbayar mempunyai pintu tetapi sikap atau mungkin budaya masyarakat mereka adalah tidak menutup pintu semasa membuang air kecil atau besar.

Sanggupkah anda membuang air besar sekiranya tandas tidak berpintu seperti diatas?

Ini adalah gambar Forbidden City atau Kota Larangan yang terletak di tengah Bandar Beijing. Istana ini dikatakan mengambil masa 14 tahun untuk disiapkan dengan menggunakan 200,000 tenaga buruh.
Disinilah tempat tinggal Maharaja China yang dianggap `Tuhan' oleh rakyatnya. Di istana ini rakyat tidak dibenarkan masuk kecuali pembesar istana dan gundik. Pada Dinasti Ming dan Qing, Maharaja dikatakan mempunyai 1000 gundik, kerana terlalu ramai kadangkala Maharaja tidak berpeluang meniduri kesemuanya dan ada diantara gundik yang mencapai usia tua tetapi masih dara.

Inilah masjid tertua di Beijing. Kalau tak silap umurnya melebihi 1,000 tahun. Masjid ini terletak di Niu Jie. Aku sempat bersembahyang di masjid ini. Orang Islam di sini memang menghormati pelancong dari Malaysia. Di sebabkan masa itu musim sejuk mereka menyediakan air panas untukku mengambil wuduk.

Di sekitar masjid ini, kebanyakan penduduknya beragama Islam. Banyak kedai-kedai makan yang diusahakan oleh Cina Muslim. Anda tidak perlu was-was. Cuma masalahnya mereka tidak boleh berkomunikasi menggunakan bahasa Inggeris. Semua pakai bahasa isyarat sahaja.

Aku sempat makan ikan sungai stim, enak sekali setelah puas menggunakan bahasa isyarat.

Ini adalah menu istimewa di Beijing iaitu Peking Duck, Itik ini di panggang dan kemudian di potong halus-halus dan dimasukkan ke dalam kulit popiah dan di gulung.


Ini adalah Medan Tian an Men, gambar inipun bukan diambil semasa lawatanku. Medan ini adalah kawasan larangan bagi penjaja-penjaja. Yang kelakarnya ada seorang penjaja yang degil menghampiri ku untuk menjual sarung tangan dan topeng.

Kerana aku memberinya duit besar dan dia tidak mempunyai wang baki maka penjaja tersebut telah meninggalkan kesemua barang jualannya untuk ku. Kebetulan pada masa itu polis sedang mengejar penjaja lain.

Ini adalah Beijing Opera yang terkenal tetapi malangnya aku tidak memahami dialog dan persembahannya.

Ini adalah gambar aku di sebuah pasaraya sedang membeli sutera dan permaidani buatan tangan yang sangat cantik. Yang menariknya aku bertemu dengan sales girl yang boleh bertutur bahasa Malaysia dengan baik. Pada mulanya aku ingatkan dia berasal dari Malaysia tetapi katanya dia tidak pernah menjejakkan kaki ke Malaysia.

Rupanya dia belajar bercakap bahasa Malaysia dengan pelancong-pelancong Malaysia yang ramai ke sana.

Kenangan di Beijing tidak dapat aku lupakan sepanjang hayat kerana di tanah tersebutlah asalnya nenek moyang ku dulu.......

3 comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ biler baca entry akak, cm best jer beijing nie. ader tandas yg tak dek pintu ker? iskh3..

lor, kak roshatika nie asal dr beijing ker? ~

Roshatika said...

Sebenarnya ada tandas awam yang lagi teruk. Cuma ada satu pintu untuk tandas-tandas kat dalamnya.

keturunan akak sebelah bapa memang berasal dari sana. Tapi dah beberapa keturunan.

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com