ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Saturday 28 April 2007

SI TANGGANG vs MALIN KUNDANG vs NAKHODA MANIS

KISAH-KISAH penderhakaan anak kepada kedua-dua ibu bapa sudah lama diceritakan oleh nenek moyang kita. Kalau di Malaysia terkenal dengan Si Tanggang, di Indonesia dengan Malin Kundang sementara di Brunei pula dengan Nakhoda Manis.


Walaupun terdapat berbagai versi kisah tersebut tetapi semuanya berkisar kepada seorang anak muda miskin, yang kemudiannya menjadi kaya raya dengan memperisterikan seorang puteri jelita dan akhirnya menderhaka kepada kedua-dua ibu bapanya kerana malu dengan kemiskinan mereka. Akhirnya pemuda tersebut mendapat balasan apabila doa ibunya dimakbulkan oleh Yang Maha Esa.

Bagi saya tidak kisahlah sama ada ianya sejarah yang benar-benar berlaku atau pun ianya hanyalah sekadar satu mitos, yang pentingnya adalah pengajaran yang perlu kita hayati dari kisah tersebut.

Pada hari ini, terdapat ramai golongan yang telah berjaya menikmati kehidupan yang selesa tetapi tidak mempedulikan kedua-dua ibu bapanya malah sanggup membiarkan mereka tinggal di rumah orang-orang tua.

Mereka dibiarkan kesunyian tanpa ada perhatian dari anak-anak, lebih malang lagi anak-anak langsung tidak menjenguk mereka. Bayangkan bagaimana perasaan mereka, setelah membesarkan anak-anak dengan penuh kasih sayang, begini pula balasan yang di berikan anak-anak kepada mereka.

Kalau kita renungkan sejenak, bukankah kita sebenarnya mengulangi semula kisah-kisah penderhakaan tadi?. Kalau kisah-kisah tersebut boleh berulang, cuba bayangkan sudah berapa ramai golongan kita yang telah menjadi batu disumpah oleh ibu bapa masing-masing kerana menderhaka.

Benarlah kata orang, ibu dapat membesarkan seberapa ramai anak yang dikandungnya tetapi anak-anak yang ramai tidak semestinya dapat menjaga seorang ibu.

Sedih benar rasanya apabila membaca laporan media mengenai rayuan seorang bapa yang meminta Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menempatkan beliau dan isterinya di rumah orang tua kerana mendapat layanan buruk daripada tujuh orang anaknya.

Tidak sanggup untuk aku bayangkan sekiranya perkara sebegini akan juga berlaku di dalam hidup ku. Kita tidak ada jaminan sebenarnya, perkara sebegini boleh berlaku kepada sesiapa saja.

Adakah ini adalah balasan Yang Maha Esa kerana kita dulu pun menderhaka kepada ibu bapa kita dan sekarang kita mendapat balasan dengan anak-anak kita pula memperlakukan kita sedemikian rupa.

Ataupun tanpa kita sedari, anak-anak kita telah diasuh dengan didikan yang salah. Ramai ibu bapa sekarang mengabaikan didikan agama kerana menganggap pencarian material dan kejayaan akademik adalah lebih penting.

Sedarkah kita didikan yang bertunjangkan prinsip ajaran agama akan melahirkan zuriat yang baik dan tahu menghargai, membalas jasa serta berkhidmat kepada kedua-dua ibu bapanya.

Ramai ibu bapa yang beranggapan dengan menyediakan wang ringgit, makan minum, pakaian dan tempat tinggal maka selesailah tanggungjawab mereka tanpa disedari tanggungjawab sebenarnya adalah lebih besar dari itu.

Islam telah menggariskan dengan lengkap cara mendidik anak iaitu anak kecil di bawa bermain, pada umur tujuh tahun diajar disiplin dan anak remaja pula dijadikan kawan serta di kawal. Walaubagaimanapun sekiranya anak-anak telah diasuh dengan baik berpandukan ajaran agama sejak kecil tetapi menderhaka juga kepada ibu bapa, anggaplah itu adalah ujian Allah yang perlu diterima.

Islam memang menitikberatkan kepentingan anak mentaati, menghormati dan berbuat baik kepada ibu bapa. Suruhan solat sering digabungkan dengan zakat, taat kepada Allah diikuti taat kepada Rasul manakala perintah beribadat pula disertakan arahan berbuat baik kepada ibu bapa seperti firmannya “Dan Tuhanmu perintahkan supaya tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka sebarang perkataan kasar, sekalipun perkataan Ahhh… dan janganlah engkau mengherdik mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia” (Surah al-Isra’, ayat 23).

Menjaga ibu bapa yang sudah tua dan uzur adalah ibarat menjaga kanak-kanak yang memerlukan perhatian rapi. Itulah yang mereka lakukan kepada kita dulu. Ingatlah kita juga akan melalui saat seperti itu. Apa perasaan kita sekiranya anak-anak kita tidak ambil peduli pada kita.

Kata orang dunia ibarat roda, sekiranya kita menjaga ibu bapa kita dengan baik, sudah tentu anak-anak kita pula menjaga kita dengan baik.

Ingatlah jasa kedua-dua ibu bapa adalah tersangat besar, tidak mungkin untuk kita membalasnya. Ini berdasarkan kisah Saidina Umar yang melihat seorang anak dara yang mendukung ibunya yang sudah tua. Kerana kepenatan maka di letak ibunya dibawah sekejap. Maka terbayanglah kelegaan anak tersebut apabila bebanan dilepaskan. Maka Saidina Umar segera berkata “ Walaupun engkau memikul ibumu seperti ini, tidak tentu perbuatanmu dapat membalas jasa ibumu kepada kamu”.

Tanggungjawab anak kepada ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu tanggungjawab semasa mereka masih hidup seperti sentiasa berlemah lembut dan berbudi bahasa apabila berkomunikasi, berbelanja untuk keperluan ibu bapa dan menjaga mereka dengan sebaiknya.

Apabila mereka meninggal dunia tanggungjawab anak adalah mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka, menziarahi pusara, melaksanakan nazar mereka yang belum tertunai, menghubungkan silaturahim dengan sahabat handai ibu bapa, menggantikan puasa yang terhutang, menunaikan haji jika mampu, membaca al-Quran untuk mereka dan melunaskan hutang ibu bapa yang belum di jelaskan semasa hayat mereka.

Anak-anak yang sudah mempunyai keluarga sendiri juga diwajibkan mentaati ibu bapa. Jika tidak akan dianggap menderhaka. Anak yang menderhaka akan dilaknat Allah, amalan dan ibadat mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya menjadi sia-sia.

Keredaan kedua-dua ibu bapa adalah dititkberatkan seperti sabda Rasulullah SAW “Redha Allah bergantung kepada redha ibu bapa dan murka Allah bergantung kepada murka kedua-dua ibu bapa” (Hadis riwayat al-Hakim).

Menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa adalah termasuk di dalam antara dosa-dosa besar dan janganlah kita sampai dianggap sebagai golongan yang bakal terseksa di akhirat kelak.

Untuk Mak dan Abah….. “InsyaAllah selagi hayat dikandung badan, Tika akan menyayangi dan menjaga Mak dan Abah seperti mana Tika mengharapkan anak-anak Tika menyayangi dan menjaga Tika suatu masa nanti…..”

3 comments:

ZAh said...

kisah yang sentiasa evergreen.

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

ffredrick peterson said...

Adakah anda dalam apa-apa jenis masalah kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk
penyatuan hutang, pembinaan, pinjaman hartanah, membiayai semula, peribadi,
maksud perniagaan atau wang kecemasan? Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau
wanita yang merancang untuk mengembangkan perniagaan masing-masing, kami menawarkan pinjaman semua jenis pada hanya 2%. jika berminat hubungi kami hari ini melalui fredrickpetersonloan@gmail.com dengan maklumat di bawah.

NAMA PENUH:
NEGARA:
JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN:
PINJAMAN TEMPOH:
PENDAPATAN BULANAN:
NOMBOR TELEFON:
Terima kasih,

Mr Fredrick