ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Monday 23 April 2007

ASAS-ASAS PEMBENTUKAN MINDA KELAS PERTAMA (SIRI 2)

Bagi merealisasikan impian kita semua, cuba hayati kisah perlumbaan arnab dan kura-kura yang telah di jalankan di dalam empat pusingan.

Pada pusingan pertama, suatu hari seekor arnab dan seekor kura-kura telah membuat pertaruhan bagi menentukan siapa yang lebih pantas. Setelah bersetuju dengan laluan, mereka memulakan larian.

Arnab telah memecut dengan lajunya. Apabila ia mendapati dirinya telah jauh meninggalkan kura-kura, arnab memutuskan untuk berehat sekejap. Tidak lama kemudian ia pun terlena.

Kura-kura pula dengan perlahan-lahan telah memintas arnab hingga ke garisan penamat dan memenangi perlumbaan.

Pengajarannya adalah kita jangan menpersiakan kebolehan yang ada pada diri kita dengan mimpi-mimpi yang indah dan bersikap sambil lewa.

Kemudiannya arnab yang tidak berpuas hati mencabar kura-kura untuk berlumba sekali lagi. Kali ini arnab telah memecut dengan sebegitu laju sehingga ke garisan penamat dan memenangi perlumbaan tersebut.

Pengajarannya adalah yang pantas dan cekap akan sentiasa berjaya berbanding yang lambat dan berlengah.

Kalau tadi arnab yang tidak berpuas hati kerana kalah tetapi kali ini kura-kura pula yang tidak berpuas hati. Kura-kura kemudiannya mencabar arnab pula untuk berlumba sekali lagi. Tetapi kali ini kura-kura sedar ia tidak akan dapat mengalahkan arnab sama sekali. Jadi ia berfikir dan mencari helah. Jadi kali ini kura-kura mengajak arnab berlumba mengikut laluan yang di tetapkannya.

Arnab setuju dan mereka pun memulakan larian. Seperti biasa arnab dengan penuh keyakinan terus memecut laju sehinggalah sampai ke tepi sungai.

Garisan penamat terletak beberapa kilometer selepas sungai. Sementara arnab berfikir untuk menyeberangi sungai itu, kura-kura dengan perlahan-perlahan dapat mengejar arnab.

Apabila sampai di tepi sungai, kura-kura terus masuk ke dalam sungai, menyeberanginya dan meneruskan perlumbaan hingga sampai ke garisan penamat.

Pengajarannya adalah kita perlu mengetahui kebolehan dan kelemahan diri kita. Setelah itu barulah kita boleh memikirkan strategi yang berkesan untuk menangani sebarang cabaran dalam usaha mencapai cita-cita.

Setelah penat berlumba, kini kura-kura dan arnab telah menjadi kawan baik. Mereka sama-sama berfikir bagaimana kedua-duanya boleh meraih kemenangan bersama.

Akhirnya mereka memutuskan untuk berlumba sekali lagi tetapi sebagai satu pasukan. Arnab telah membawa kura-kura hingga ke tebing sungai. Kura-kura pula membawa arnab menyeberangi sungai.

Apabila tiba di seberang sungai, arnab sekali lagi membawa kura-kura dan meneruskan perlumbaan hingga ke garisan penamat.

Pengajarannya adalah kerja berpasukan merupakan pendekatan yang lebih strategik daripada kerja bersendirian. Walau bijak manapun, kita mesti ada kelemahan. Sekiranya kita tolong menolong, kelemahan kita akan di tampung oleh yang lain. Akhirnya kita sama-sama akan berjaya.

Faktor yang tidak boleh diabaikan juga adalah kita perlu mempunyai fokus. Fokus bererti kita memusatkan segala usaha, tenaga dan sumber kearah kejayaan matlamat kita.

Thomas Edison pernah gagal 9,999 kali sebelum berjaya mencipta bulb elektrik. Fokus adalah sebanding dengan kenyataan. Apa yang kita fokus itulah yang akan kita capai.

Maksud fokus boleh dijelaskan dengan kisah pelari dari Tanzania yang bertanding Marathon Olimpik yang di adakan di Mexico pada tahun 1968. Semasa memulakan perlumbaan atlet tersebut terjatuh dan secara tidak sengaja terpijak oleh atlet-atlet lain.

Ia cuba bangun untuk meneruskan larian tetapi kakinya tidak mengizinkan. Namun ia cuba juga bangun dan berjalan terdengkot-dengkot. Kemudian dia gagahkan juga untuk berlari sambil mengheret kakinya yang patah dan berlumuran darah.

Wajahnya penuh kesakitan dan setiap langkah membawa kesengsaraan yang tidak tertahan. Beliau menghabiskan juga lariannya walaupun terlewat 2 jam dari atlet terakhir yang menghabiskannya dengan diiringi tepukan gemuruh.

Kemudian apabila pemberita bertanya kepadanya kenapa dia masih meneruskan perlumbaan walaupun tercedera. Adalah lebih baik dia menarik diri dari mengalami penderitaan dan kesakitan. Maka dia menjawab “Negara saya telah menghantar saya 7,000 batu jauhnya ke sini bukan untuk memulakan larian….tetapi untuk menghabiskannya…..”.

Itulah yang di maksudkan fokus iaitu bersemangat waja kearah pencapaian matlamat.

Akhirnya, artikel hari ini saya sudahi dengan kisah rusa dan singa di Afrika. Setiap pagi seekor rusa bangkit. Ia tahu ia mesti berlari lebih pantas daripada singa terpantas. Jika tidak ia akan mati di baham. Manakala setiap pagi juga seekor singa bangkit. Ia tahu ia mesti berlari lebih laju daripada rusa yang lemah. Jika tidak, ia akan mati kebuluran. Tidak kisahlah sama ada anda seekor singa atau rusa. Apabila matahari terbit pada setiap hari, kita semua akan mula berlari.

2 comments:

Anonymous said...

www.motivasidiri.com

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com