ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Tuesday 17 April 2007

MUNGKINKAH ANDA TERLUPA?

PERNAHKAH anda mengalami keadaan di mana selepas berkerja keras dan berusaha besungguh-sungguh dengan menggunakan berbagai strategi yang anda fikirkan berkesan tetapi anda masih menemui kegagalan?. Atau selepas melakukan proses yang sama, akhirnya anda menemui kejayaan yang gilang-gemilang tetapi anda tidak dapat mempertahankannya dan perniagaan anda jatuh merudum.


Sekiranya anda mengalami keadaan yang sedemikian, jangan cepat berputus asa kerana anda mungkin terlupa satu faktor penting yang sama sekali tidak boleh dipisahkan sekiranya anda menjalankan perniagaan. Faktor tersebut adalah DOA YANG BERTERUSAN. Doa adalah faktor yang penting bagi menentukan anda ditunjukkan jalan yang benar ketika membuat sebarang keputusan.

Sebenarnya di alam perniagaan banyak keajaiban-keajaiban yang tidak terjangkau oleh minda kita. Sepanjang menjalankan perniagaan, banyak peristiwa yang saya dan suami alami begitu menginsafkan dan benar-benar menunjukkan kita sebenarnya tidak mempunyai sebarang kuasa kecuali hanya Allah yang akan menentukan segalanya.

Pengalaman pertama adalah semasa suami saya mengendalikan petrol station kepunyaan bapanya. Kerana perubahan peraturan yang diperkenalkan olen Bank Negara Malaysia berkenaan dengan tempoh cheque clearing, maka suami saya terpaksa menambah modal pusingan.

Maka beliau terpaksalah ke hulu dan ke hilir berjumpa saudara mara dan sahabat handai meminta pertolongan, bukan untuk meminjam wang tetapi untuk meminta pertolongan membeli asetnya yang merupakan lot-lot tanah. Masa itu untuk membuat loan bank memang kesuntukan masa dan sekiranya wang tersebut tidak dapat di sediakan, maka akan menghadapi risiko tidak mendapat supply dari company minyak.

Dengan erti kata lain stesyen tersebut terpaksa di tutup. Sehinggalah sehari sebelum last date, suami saya masih gagal menyediakan wang tersebut kerana tiada seorangpun yang sanggup menolong. Saya dapat melihat dari riak wajahnya yang panic dengan keadaan tersebut.

Pada sebelah malamnya, selepas mengadakan solat hajat, beliau berdoa bersungguh-sungguh dan menyerahkan segalanya kepada Allah bagi menentukan nasib stesyen tersebut. Saya nampak beliau betul-betul berserah dan benar-benar mengadu kepada Allah tentang nasibnya dan selepas itu beliau dapat tidur dengan nyenyak.

Keesokan paginya dengan tidak semena-mena beliau mendapat panggilan telefon dari seseorang untuk membeli lot tanah tersebut. Keajaibannya adalah pembeli tersebut sanggup membayar tunai dan beliau dapat menyelesaikan segala masalahnya.

Kisah kedua pula berlaku kepada kawan baik suami saya yang merupakan seorang kontraktor binaan. Kerana masalah kegawatan ekonomi, banyak rumah-rumah yang dibinanya tidak dapat di jual. Lanjutan dari masalah tersebut beliau tidak dapat membayar gaji perkerja-perkerjanya.

Setelah puas berusaha untuk menjual rumah-rumah tersebut tetapi akhirnya beliau tidak juga berjaya. Oleh kerana tiada lagi tempat untuk mengadu, barulah beliau teringat kepada Allah Yang Maha Besar. Beliau berserah sepenuhnya kepada ketentuan Allah dan berdoa bersungguh-sungguh supaya Allah menyelesaikan masalahnya.

Seperti juga suami saya, keesokannya beliau di datangi seorang pembeli. Yang anehnya pembeli tersebut membawa wang tunai untuk membuat pembayaran. Dengan wang tersebut dapatlah beliau menyelesaikan semua gaji perkerja-perkerjanya.

Kesimpulannya adalah, anda tidak harus cepat berputus asa sekiranya kerap menemui kegagalan kerana mungkin anda terlupa dengan faktor yang saya sebutkan di atas. Dan sekiranya anda telah berjaya, jangan leka dengan kemewahan, sebaliknya sentiasalah ingatkan Allah dan bersyukur dengan rezeki kurniaanNya. InsyaAllah perniagaan anda akan terus bertambah maju.

Dan sekiranya anda juga pernah mengalami keajaiban-keajaiban ketika menguruskan perniagaan, bolehlah kita kongsi di ruangan komen.

Silakan….

2 comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ my parents pun ader perniagaan sendiri tp scr kecil-kecilan jer la n yg pastinyer naik turun dlm perniagaan nie adalah perkara biasa. aper yg kak roshatika ckp mmg amy sokong sesangat. kiter kenalah sentiasa mengingati kepada-NYA. ~

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com