ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Monday 21 May 2007

JALAN-JALAN KE PANTAI SRI TUJUH

Anakku yang berdua ni lah, Mira dan Yana yang mengajak aku ke Pantai Sri Tujuh. Katanya besok nenek nak buat nasi kerabu jadi jomlah katanya pergi beli kerang dan kupang di Pantai Sri Tujuh.


Pantai Sri Tujuh ni terletak di Daerah Tumpat berhampiran dengan kawasan bebas cukai Pengkalan Kubur yang bersempadan dengan Tak Bai di sebelah Thailand. Aku yang tengah penat-penat jalan jauh ni pun terpaksalah ikut.


Pantainya sama dengan Port Dickson kecuali ombaknya yang lebih kuat kerana berhadapan dengan Laut China Selatan. Dikawasan pantai ini banyak gerai-gerai yang menjual hasil-hasil laut yang telah di masak atau yang segar.

Gerai-gerai disebelah dalam yang berhampiran pantai banyak menjual makanan-makanan yang telah dimasak seperti udang yang telah digoreng seperti gambar diatas.

Ada juga bebola ikan dan sotong selain hot dog dan masakan-masakan panas yang lain.


Gerai-gerai yang sebelah luar pula iaitu di pintu masuk banyak menjual hasil-hasil laut yang segar dan ikan kering.


Mak Cik ni menjual ikan kering dan kerang yang katanya diperolehi di sekitar laut yang berhampiran.

Ada juga hasil-hasil laut lain seperti kupang, lala dan lain-lain yang aku pun tak tahu apa namanya.


Ikan kering di proses sendiri berhampiran gerai tersebut. Harga-harga hasil laut di sini memanglah murah kalau nak dibandingkan dengan Port Dickson.

Oleh itu sekiranya anda ke Kelantan dan kebetulan pula ke kawasan bebas cukai Pengkalan Kubur, bolehlah singgah disini untuk menjamu selera atau berehat sekejap kerana di sini juga terdapat kemudahan asas seperti surau dan tandas awam.

No comments: