ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Wednesday 30 May 2007

KENDURI KAHWIN

SATU lagi perkara yang sinonim dengan musim cuti sekolah adalah kenduri kahwin. Di sana sini majlis kenduri kahwin diadakan. Yang tak tahannya semua memilih pada hari cuti hujung minggu. Bila satu hari ada tiga atau empat jemputan, maknanya hanya pergi meraikan, nak makan memang dah tak larat. Kalau dipaksa juga makan, nanti membawa penyakit pula.

Hari ini nak cerita ada dua kenduri kahwin yang aku anggap penting tapi tak dapat nak hadir. Pertamanya rumah Ayah Su (Mohd Kanafiah) di Kelantan yang aku dan suami anggapnya dah macam bapa saudara sendiri. Ayah Su dan Mak Su ni memang tak lupa untuk singgah Port Dickson sekiranya ada urusan kerja di Kuala Lumpur atau yang berdekatan dengan Port Dickson ini.

Memang rasa terkilan sangat tak dapat hadir, tapi nak buat macam mana, memang tak boleh nak susun jadual yang dah bertindan-tindan ini. Untuk Ayah Su dan Mak Su “Minta maaf banyak-banyak ya”. Nanti kita jumpa lain kali.

Lagi satu kenduri kahwin yang tak dapat pergi adalah rumah Ibu Saudara sebelah suami yang juga di Kelantan. Ibu Saudaraku ini sebenarnya mengahwinkan cucu lelaki yang memang tinggal bersama-sama dengannya.

Masa aku balik Kelantan tempohari, sempat aku jumpa ibu saudara yang aku panggil `mek’ ini, dia memang berharap sangat agar aku dapat balik masa kenduri tersebut. Katanya kenduri tersebut akan diadakan secara besar-besaran. Pada siangnya ada pertunjukan silat dan sebelah malam pula ada pertunjukkan dikir barat.

Bila aku kata tak dapat balik, nampak bergenang air matanya. Itulah yang sangat-sangat menyedihkanku tapi apakan dayaku dengan jadual tugas yang ketat dan ditambah pula dengan keadaanku yang sarat sekarang ini.

Walaubagaimanapun dua orang puteriku masih lagi berada disana dan sudah tentu menghadirinya. Aku harap terubat juga hati Mek dengan kehadiran puteriku tersebut. “Mek, Minta maaf ya!, nanti Ros balik lain kali, insya-Allah lepas bersalin nanti”.

Akhir sekali untuk kedua-dua pengantin baru ini, Kak Ros nak ucapkan “Selamat Pengantin Baru, Semoga Berbahagia Sehingga Ke Anak Cucu”.

No comments: