ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Saturday 18 August 2007

BAYI GERGASI

SEORANG ibu muda di London, Amanda Ellerton, 24 tahun telah melahirkan seorang bayi lelaki seberat 6.3 kilogram iaitu dua kali ganda berat bayi normal yang lain.

Suaminya terpaksa membelikan baju untuk bayi yang berumur enam bulan untuk bayinya tersebut. Walaubagaimanapun menurut rekod, bayi terberat yang pernah dilahirkan di negara tersebut ialah 6.8 kilogram.

Manakala bayi yang paling berat pernah dilahirkan adalah di Kanada pada tahun 1879 iaitu seberat 10.43 kilogram tetapi bayi tersebut meninggal dunia 11 jam selepas dilahirkan.


Saya tertarik dengan cerita ini kerana saya juga pernah melahirkan bayi yang agak besar secara normal jika dibandingkan dengan bayi-bayi lain di negara kita. Anak pertama saya, Amira dilahirkan dengan berat 4.3 kilogram. Manakala Aisyah dilahirkan dengan berat 4.5 kilogram.

Masa melahirkan Amira, saya rasa tidak susah sangat tetapi masa Aisyah memang susah kerana bahunya tersangkut. Tapi Alhamdulillah semuanya selamat. Harap-harap kandungan kali ini pun tidak akan menghadapi masalah apa-apa. Amin.


No comments: