ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Sunday 5 August 2007

WANG DAN KITA

MANUSIA akan di pandang tinggi sekiranya mempunyai banyak WANG dan harta benda. Itulah hakikat yang tidak boleh disangkal pada hari ini. Kalau dulu budi bahasa dipandang orang tetapi hari ini tidak lagi. Pantun melayu `hutang emas boleh di bayar, hutang budi di bawa mati’ sudah tidak di pedulikan.

Manusia berlumba-lumba mengejar wang kerana mereka yang kaya raya lebih dihormati dan menerima layanan yang lebih baik manakala mereka yang tidak mempunyai wang akan dipandang rendah malah di hina.

Kalau ditanya kepada seseorang itu kenapa dia sanggup bekerja kuat, sudah tentu jawapannya adalah untuk mengumpul lebih banyak wang. Kalau di tanya kepada seorang pelajar, kenapa dia rajin sangat belajar, sudah tentu jawapannya adalah untuk mendapat jawatan yang baik di alam perkerjaan nanti dan akan mendapat lebih banyak wang dalam bentuk gaji.

Sekiranya ditanya kepada pemburu haram, kenapa sanggup membunuh haiwan-haiwan yang hampir pupus, jawapannya juga adalah kerana wang. Manusia juga sanggup melanggar undang-undang dunia dan Tuhan semata-mata kerana wang. Malah manusia sanggup membunuh manusia lain juga kerana wang.

Manusia sanggup menggadai maruah dirinya kerana wang, malah sanggup menggadai agamanya juga kerana wang dan manusia juga lupa kepada Penciptanya kerana asyik dengan wang. Kesimpulannya adalah, matlamat manusia sekarang berakhir dengan wang dan bukan kepada Penciptanya.

Begitulah besarnya pengaruh wang kepada kita hari ini, sedangkan wang hanyalah sekeping kertas ciptaan manusia yang saya rasa telah di salah fahami tujuan sebenarnya.

Ada orang berkata, wang adalah punca kepada kejahatan, tetapi bagi saya `kegilaan’ kepada wang itulah yang sebenarnya membawa kepada kejahatan. Wang tidak mengetahui apa yang baik atau buruk tetapi yang menjadikannya baik atau buruk adalah diri kita sendiri.

Oleh itu di dalam asyik kita mengejar wang, jangan lupa sesekali kita renungkan kembali diri kita, banyak perkara di dunia ini sebenarnya tidak dapat di beli dengan wang seperti kebahagian dan kesihatan kita. Janganlah kita tersalah langkah sehingga sanggup menyalahi undang-undang dunia dan Tuhan kerana mengejar wang.

Cubalah renungi kata-kata ini `Kebanyakan manusia di dunia ini bekerja terlalu kuat semasa muda tanpa menghiraukan kesihatannya untuk memperolehi lebih banyak wang dan kemudiaannya mereka menghabiskan wang tersebut semasa tua untuk mengubati diri mereka yang sakit akibat tidak menjaganya semasa muda’.

Sekian, jumpa lagi.


No comments: