ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Monday 12 February 2007

DUN BAGAN PINANG : Bukan Kerusi Mudah Untuk UMNO....... (Siri 3)

Sambil bersembang di Kedai Kopi Pak Lang, inilah masanya untuk YB ADUN Bagan Pinang dan barisan kepimpinan DUN Bagan Pinang membelek semula diari dan menyemak semula checklist apa-apa lagi yang belum disempurnakan, baik projek-projek pembangunan ataupun janji-janji yang pernah dilafazkan pada pilihanraya umum yang lepas. Apa pulak kata rakyat sekiranya janji-janji baru dikeluarkan sementara janji-janji lepas belum ditunaikan.

Pada hari ini saya ingin mengulas faktor taraf hidup, pendidikan dan bangsa boleh mempengaruhi keputusan pilihanraya pada kali ini. Ini telah dibuktikan semasa pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak 2006 yang lepas dimana banyak kawasan-kawasan bandar dengan penduduk berbangsa cina telah dikuasai oleh parti pembangkang iaitu enam kerusi dikuasai oleh DAP (Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa, Meradong, Bukit Assek dan Kidurong), satu kerusi dimenangi oleh Keadilan (Padungan) dan satu kerusi oleh bebas (Ngemah). Keadaan yang agak sama juga berlaku semasa Pilihanraya Kecil Parlimen Teluk Kemang tahun 2000 dimana calon MIC/BN walaupun menang secara keseluruhan dengan majoriti 5,972 undi tetapi sebenarnya kalah di DUN Lukut dengan 297 undi sementara menang tipis di DUN Pasir Panjang dengan kelebihan 1,034 undi tetapi menang besar di DUN Chembong, Linggi dan SiRusa (Sebelum persempadanan semula). Bagi Pilihanraya Umum 2004 selepas persempadanan semula menampakkan pengundi beralih semula menyokong BN kerana MIC/BN telah memenangi kerusi Parlimen Teluk Kemang dengan majoriti yang besar iaitu 17,777 undi dan memenangi kesemua DUN termasuk DUN Lukut dan penambahan majoriti di DUN Bagan Pinang (dulunya DUN Pasir Panjang) iaitu calon UMNO/BN YB Sdr. Mohd Faizal Ramli menang besar dengan majoriti 4,411 undi.

Di dalam DUN Bagan Pinang terdapat ramai pengundi yang boleh dikatakan golongan menengah dan berpendidikan. Golongan ini sebenarnya adalah golongan yang boleh mengalihkan undi mengikut keadaan dan isu semasa. Mereka ini adalah golongan yang lebih terbuka, boleh mendengar dan menerima hujah-hujah pembangkang. Cuma sikap pembangkang yang hanya pandai mengkritik dan tidak memberikan alternatif sahaja yang menguntungkan kita. Rakyat pula tidak akan menukarkan pemerintahan sekiranya mereka tidak pasti pemerintahan baru adalah lebih baik. Jadi untuk menarik golongan ini supaya terus menyokong kita, seharusnya hujah-hujah yang bernas mestilah disediakan dan jawapan kepada isu-isu semasa mestilah diberikan dengan sebaik-baiknya. SELAMAT BERJUANG!

No comments: