ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Thursday 30 August 2007

MALAYSIA 3 MYANMAR 1

ADA sinar di hujung terowong. Begitulah boleh disimpulkan apabila melihat pasukan B-23 tahun Kebangsaan menjuarai Pestabola Merdeka pada tahun ini. Selepas bergaya menewaskan Lesotho 4 – 0 dan kemudiannya Singapura 3 -1 di separuh akhir, maka pada malam ini pemain muda negara telah mengalahkan Myanmar 3 – 1 di perlawanan akhir yang disaksikan oleh 40,000 penonton di stadium Shah Alam.

Setelah pasukan senior dikritik hebat kerana kekalahan memalukan di Piala Asia, kini giliran pemain-pemain B-23 tahun menebus kekecewaan tersebut dengan permainan bergaya. Kalau di Piala Asia pemain-pemain kita di katakan lembik dan tidak bersemangat tetapi pemain-pemain muda ini telah membuktikan kita juga sebenarnya `boleh’ bermain bolasepak dengan baik.

Saya tertarik dengan pemain-pemain muda ini khasnya dari segi kesungguhan yang ditunjukkan. Mereka mengejar bola tanpa mengira penat dan lelah. Mereka juga lebih agresif ketika bertahan dan lebih kreatif ketika berada di depan pintu gol lawan.

Kalau pasukan senior mempunyai masalah untuk menjaringkan gol dan nampak kaku bila berada di depan gol lawan tetapi adik-adik mereka ini memperlihatkan sebaliknya. Mereka tahu kemana sepatutnya ditujukan bola dan dapat menjaringkan gol dengan selesa. Melihat kepada jumlah jaringan saya rasa sebahagian masalah pasukan Malaysia iaitu untuk menjaringkan gol dapat diatasi.

Pemain-pemain muda ini juga dilihat ramai yang mempunyai kemahiran individu dan larian-larian pantas. Hantaran-hantaran juga lebih tepat dan saya rasa itulah kelebihan pasukan ini.

Walaubagaimanapun perjalanan masih jauh. Jangan mudah berpuas hati, sebaliknya berusahalah dengan lebih keras lagi. Insya-Allah tuhan tidak akan mensia-siakan usaha kita.

Tahniah Malaysia!. Inilah hadiah paling berharga untuk kemerdekaan negara ke-50 daripada pasukan bolasepak.

1 comment:

Unknown said...

nat pon happy gile tgk bola semalam... padan muka player nombor 4 tu kene kad merah kan! hehehehhee... hidup MALAYSIA... MALAYSIA BOLEH (sebenarnya)