ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA.....ROSHATIKA

Tuesday 13 February 2007

DUN BAGAN PINANG : Bukan Kerusi Mudah Untuk UMNO....( Siri 4)

Dalam siri keempat dan terakhir ini saya ingin memperkatakan golongan yang tidak kurang pentingnya untuk diberikan perhatian iaitu golongan remaja, pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi dan golongan profesional muda melayu. Pengaruh golongan ini tidak boleh diperkecilkan. Mereka telah membuktikannya semasa Pilihan Raya Umum 1999. Sebelum pilihan raya umum tersebut lapuran awal menyatakan peluang BN adalah baik untuk merampas semula Kelantan daripada PAS tetapi apabila golongan ini balik ke kampung membawa isu DSAI, mereka dapat mempengaruhi ibu-bapa dan ahli keluarga untuk mengundi pembangkang, maka PAS bukan sahaja dapat mengekalkan kuasa di Kelantan tetapi menumbangkan kerajaan BN di Trengganu.

Menyedari keadaan inilah parti telah menubuhkan Puteri UMNO dan mewujudkan satu biro dibawah pergerakan Pemuda UMNO iaitu Putera UMNO. Tujuannya adalah untuk menarik golongan ini menyertai UMNO. Puteri UMNO ditubuhkan untuk menarik golongan wanita muda yang berumur diantara 18-35 tahun manakala Putera UMNO akan menyerap ahli-ahli Pemuda UMNO yang dibawah 25 tahun.

Nampaknya hasrat pimpinan peringkat tertinggi tidak dapat direalisasikan di peringkat cawangan. Penubuhannya diperingkat cawangan seperti melepaskan batuk ditangga sahaja. Aktiviti-aktiviti yang boleh menarik minat golongan ini tidak dijalankan.

Persoalannya, kenapakah dua sayap parti yang penting ini tidak dapat menarik minat golongan ini terutamanya golongan pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi dan golongan profesional muda melayu? Adakah mereka ini yang tidak berminat atau kita sebagai pemimpin diperingkat cawangan tidak bersungguh-sungguh mengajak dan mempelawa mereka menyertai kita.

Persolan ini perlulah dikaji dengan teliti kerana ianya melibatkan masa depan parti kerana golongan inilah yang akan menjadi pewaris kepada kepimpinan parti dan negara.

Daripada tinjauan peribadi saya khasnya dicawangan UMNO Bagan Pinang, terlalu sedikit penglibatan profesional melayu, baik didalam aktiviti-aktiviti atau mereka yang dilantik memegang jawatan diperingkat Cawangan, Pergerakan wanita ataupun Puteri. Kalau nak diikutkan sebenarnya terdapat ramai golongan profesional melayu yang layak memegang jawatan tersebut berada di cawangan ini tapi tak tahulah dimana silapnya?.

Ada desas desus yang mengatakan golongan ini sebenarnya disekat daripada menyertai UMNO kerana pemimpin yang sedia ada bimbang jawatan mereka akan tergugat mungkin ada kebenarannya.

Kaedah pemilihan semasa mesyuarat agung peringkat cawangan yang menyiapkan senarai nama Ketua dan semua AJKnya dan hanya dibacakan semasa mesyuarat tanpa pemilihan mematikan semangat golongan ini untuk bergiat aktif dan menutup peluang mereka untuk memilih dan bertanding. Kaedah ini selain tidak demokratik, ianya juga menghalang hak mereka yang berkelayakan untuk memegang jawatan.

Kaedah ini juga memberikan kuasa kepada hanya beberapa orang untuk menentukan kepimpinan dan daripada apa yang berlaku sekarang kebanyakan mereka yang dilantik adalah berdasarkan kepada hubungan kekeluargaan dan bukannya berdasarkan kepada kebolehan. Itulah antara beberapa punca yang menyebabkan kelesuan aktiviti parti pada peringkat cawangan.

Oleh itu kita sama-sama merenung kembali masalah ini, ajaklah golongan profesional yang ramai terdapat di DUN ini menyertai parti. Kehadiran mereka adalah sangat penting untuk masa depan parti dan sekiranya mereka menyertai pembangkang ianya sangat merugikan kita.

Saya terpaksa berhenti disini kerana besok pagi saya akan mengikuti rombongan Pergerakan Wanita UMNO mengadakan lawatan ke Pameran Kegemilangan Sains Dalam Tamadun Islam di KLCC. Tapi jangan terperanjat kerana saya pergi bukan mewakili cawangan saya sebaliknya dijemput oleh Puan Zauyah binti Abu Samah iaitu Ketua Pergerakan Wanita UMNO Cawangan Sri Pinang yang juga merupakan AJK Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Teluk Kemang bagi menggantikan tempat setiausaha wanita cawangannya yang tidak dapat pergi. Tunggulah gambar-gambar berkenaan program tersebut di blog saya besok. SELAMAT BERJUANG!

2 comments:

Yusuf Alam Romadhon said...

salam kenal sebelumnya... wah nih ane nak masuk pekarangan orang malaysia... tidak usahlah naik air asia atau semacamnya ... kita udah pada bisa berkomunikasi...

Anonymous said...

Menyedari keadaan inilah parti telah menubuhkan Puteri UMNO dan mewujudkan satu biro dibawah pergerakan Pemuda UMNO iaitu Putera UMNO.

Maksudnya putera ini tak lebih sebagai jentera politik umno jugalah ya? Kiranya cakap2 ketuanya bahawa ianya bukan berpaksikan politik adalah mainan politik sahaja. Begitu?